Openluchtmis in de Nes, wat een mooi feest!

Eindelijk was het dan zo ver… Na een wekenlange voorbereiding kwamen op 11 september de 5 parochies van de Regio Amstel tot Westeinder bij elkaar in Nes aan de Amstel voor het vieren van een gezamenlijke eucharistieviering. Voor die gelegenheid waren alle kerken “dicht” gegaan. Ook de St.Urbanuskerk in Nes, gelegen op slechts een steenworp afstand van de plaats waar iedereen zich verzamelde, zoals de vice-voorzitter van het regiobestuur Carlo Rennes zo mooi verwoorde tijdens de begroeting.

Het mooie weer was ‘besteld', zoals organisator Cockie Groen glunderend aangaf. De zon kwam net op achter de kerk, wat prachtig licht gaf op het veld waar bijna 400 parochianen zich hadden verzameld. Alles was tip top van tevoren geregeld, iedereen was er helemaal klaar voor. Toen de priesters en acolieten arriveerden, kon de feestelijke viering beginnen. Het was een heerlijkheid daar zo te zitten en de dienst mee te maken, de aanwezigen genoten met volle teugen. Niet op z’n minst door de muzikale begeleiding van organist en 5 koren die de viering prachtig opluisterden. Het frisse groen, de zonneschijn, het gekwetter van de vogels, het zorgde voor een sprookjesachtige sfeer op de achtergrond die men niet snel zal vergeten…

Na afloop openden de deuren van de St.Urbanaskerk zich om de aanwezigen haar innerlijke schoonheid te tonen. Voor velen een eerste keer. De voorzitter van de stichting ‘Vrienden van de Urbanuskerk’ deed vervolgens een zeer informatief en onderhoudend verhaal over onze ‘hippe’ kerk van die tijd, haar vele symboliek en de bijzondere interieurdetails. Onder het genot van koffie, thee en een krentenbol werd het genieten voor de goed gevulde banken. Na afloop bleef het lang gezellig, waarbij de parochianen zich niet alleen met de regio-mensen, maar ook met de bezoekers van Monumentendag welke ook die dag plaatsvond, konden mengen. Een mooie mix waarbij velen elkaar na lange tijd weer eens ontmoetten.

We kunnen absoluut spreken van een zeer geslaagde dag door een mooie viering, met veel ontmoeting en gezelligheid. Er werd al gesproken over ‘volgend jaar weer…”. Bij deze ook dank aan alle vrijwilligers van de regio die deze dag mogelijk hebben gemaakt!

Meer foto's staan op https://bit.ly/openlucht